Direktlänk till inlägg 10 juli 2013

Motionerar för fullt

Av Petra - 10 juli 2013 17:00

Jag har suttit vid datorn hela dagen idag och bara väntat på att det ska börja regna. Mina grönsaker behöver det. Annars måste jag ut och vattna och det känns så onödigt eftersom jag VET att det kommer börja regna. Snart.

 

Bondbönor från förra året.

Istället har jag städat i datorn. Rensat ut gamla semesterscheman från 2008, utgångna rapporter och annat, men även skrivit om en del motioner. Motioner som jag skrivit till Sundsvalls kommun - som nu får ett andra liv när jag skickar dem till Nordanstig. Även Nordanstig kan ju behöva revisorer med fullmakt att kolla externa utförare. Även Nordanstig kan ju behöva lite kolonilotter i översiktsplanen. Eller varför inte en klimatbudget. Jag skulle vilja se tjänstemännen strunta i den - som de gör med vår klimatstrategi som ska redovisas varje år ... men som de alltid glömmer bort. Och sedan är det JAG som är besvärlig(!)

Ja, ja, jag antar att det är lättare att vara kommunaltjänsteman i en kommun där ingen bryr sig om sådana futtigheter som klimatet. Hallå, inte kan VI i lilla Nordanstig, göra något åt klimatet!?

Efter att ha läst del 1 av Vänsterpartiets eko-eko-rapport är det lätt att svara emot. Jo, vi har inte bara en möjlighet utan en SKYLDIGHET att göra något åt klimatet.

Men, som vanligt är det enklast att blunda och hoppas på det bästa. Det är konstigt. Läget för omställning kommer inte bli bättre i framtiden - tvärtom så kommer det bli svårare ju längre tiden går - men ändå är det som om alla sitter och väntar in i det längsta ... på vadå? Att någon ska komma och säga att det bara var på låtsas?

Istället är det faktiskt så att de samhällen som HAR ställt om - och det finns flera exempel på det (Storbritannien inför 2:a världskriget, Sovjet efter murens fall, Kuba efter murens fall o.s.v.) - har alla ställt om när de stått framför avgrunden och tittat ner. (Inte alltid till ett klimatsmart samhälle, men de har ställt om.) Det finns ingen annanstans att gå än bakåt. Alla inser det och därför accepterar man det.

När vi nu har den kunskapen med oss i bagaget så borde vi kunna agera INNAN vi står där. För vi vet ju alla att förr eller senare kommer vi hamna där. Och då måste vi alla backa tillbaka.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Petra - 17 juli 2015 11:10


Av en del högerskribenter, bloggare och twittrare kan en lätt få bilden att den stora frågan i offentlig sektor är: Vinst eller ej? när det egentligen handlar om något helt annat - och som skribenterna missar med ljusår ... Meningen med offentli...

Av Petra - 5 januari 2015 18:53

Nu är helgerna strax slut och det är dags att ta nya tag på jobbet och i politiken. För mig är det ju lite samma sak, men inte desto mindre, dags att sätta igång och jobba. Som tur var behöver jag inte vara med och planera för något extra val. Istä...

Av Petra - 31 december 2014 15:27

Nu när året nästan är slut är det dags att sammanfatta året som gått. Vad har hänt och vad har inte hänt? Vi börjar med att konstatera att vi alla överlevde supervalåret - och slapp ett extra val. Även om valrörelser är roligt, så är det bäst att h...

Av Petra - 3 augusti 2014 13:15


Nordanstig är en geografiskt komplicerad kommun utan en naturlig central ort. Trots det är Bergsjö utpekad som centralort. Det är också där som kommunhus och KomVux finns. Det borde därför vara enkelt att ta sig dit från alla kommundelar. Så är nu in...

Av Petra - 3 augusti 2014 10:49

Under lördagen deltog Vänsterpartiet på Bergsjödagen i avsikt att informera om vår politik, men även för att samla in pengar till barnen på Gaza.   Därför anordnade vi en vänster-loppis (under parollen Inte till salu.) med allehanda grejor; trehj...

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards