Alla inlägg under juni 2008

Av Petra - 21 juni 2008 12:28

Du och jag kan hjälpa till att få ner arbetslösheten.

Du och jag kan göra vår medborgeliga plikt.

Du och jag kan vara myndigheterna behjälpliga.

Hur då? undrar du förstås.

Jo, genom att hjälpa FRA i deras arbete. Även om man ogillar ett beslut så bör vi ju som de goda medborgare i är, följa lagen. Jag vill att vi gör mer än så; jag vill att vi hjälper FRA att samla material. Genom att varje gång vi skickar ett mejl eller SMS samtidigt skicka en kopia till fra@fra.se så kan vi hjälpa dem samla information om vad som skrivs. Det gör ju ingenting om du dessutom skriver: Glöm inte att hämta Muhammed på fredag. Klockan tolv är "deadline".

På det här sättet kommer FRA få ett ökat behov av personal, vilket kan hjälpa Fredrik Reinfeldt att skaffa jobb till alla de arbetslösa ungdomar och invandrare som vi har ...

Tre flugor i en smäll alltså!

Hjälp mig i mitt arbete för FRA - sprid detta till så många som möjligt.

Av Petra - 16 juni 2008 19:51

Nu har i alla fall sommaren kommit på riktigt. Sommarens första bisvärm intog i morse en av de allra högsta granarna på tomten ... 10 meter upp. Där satt de i godan ro och väntade på att spanarbina skulle komma tillbaka med de senaste informationerna på bostadsfronten. Bin är inte så kräsna ... de nöjer sig ofta med en gammal ihålig trädstam eller en välbyggd skorsten.

Frågan för oss var hur vi skulle få ner dem. Stegen räcker väl en 3-4 meter upp ... att klättra upp kändes inte heller lockande. Sonen föreslog helt kallt att vi skulle skjuta av grenen som de satt på.

I vanliga fall så skakar man ner svärmen i en någorlunda tät kartong eller låda. Så länge som man får med sig drottningen så gör det inget om inte alla bin kommer med ... de följer lukten och kryper in till drottningen.

Sambon högg ner den längsta ungträdet (som inte var alltför kraftig) han kunde hitta. Längst upp lämnade han en klyka efter att ha huggit bort de andra grenarna. På klykan trädde vi upp en vanlig papperskasse med en yngelram i. Förhoppningen var att få upp den så nära svärmen som vi någonsin kunde. Sedan skulle drottningen känna lukten av yngelramen och flyga ner i kassen. Efter att ha insett att kassen ändå var så långt ner från svärmen att de inte säkert kunde känna lukten så försökte vi få svaj på grenen de satt på. Vi kastade sten och grenar med varierande resultat. Till slut insåg vi att sonens idé kanske inte var så dum i alla fall. Beväpnad med luftgeväret tog sambon och försökte få sikte på grenen.

Visserligen svajade den till några gånger och svärmen blev lite orolig ... men de satt kvar. Nu kommer snart kvällen och jag börjar ge upp hoppet om den här svärmen.

Är det någon som har en idé? Och nej, vi äger ingen brandbil med stege ... den hade varit bra att ha nu.

Av Petra - 14 juni 2008 20:10

Jag blir så förbluffad över att s.k liberaler kan vara med och rösta igenom den s.k FRA-lagen. De borde skämmas för att kalla sig liberaler!!!

Ta och ring eller mejla till DIN riksdagsledamot och kräv att de ska rösta som de allra flesta svens

kar vill: NEJ till lagen. Det är vi som har röstat fram dem - vi kan rösta bort dem.

Det här är alltså ännu ett argument för att rösta vänster i nästa val. Vänsterpartiet kommer att ta bort lagen.

Till dess: mejla och ring din riksdagsledamot!

Av Petra - 12 juni 2008 20:04

Vem bestämde att vi skulle ha kommunstyrelsemöte idag? Det är helt klart någon som inte har barn. Halva styrelsen var väl frånvarande - på examen med sina barn. Själv gick jag vid 10-fikat för att hinna till Sundsvall där sonen tog studenten ...

Innan dess hann jag med att irritera näringslivschefen ordentligt ... han tyckte inte att det var något fel på turistbroschyren - det tycker jag, han tyckte att det var fel av kommunstyrelsen att lägga sig i detaljer - det tycker i och för sig jag också som princip, men ibland är man tvungen att lägga sig i eftersom det inte blir någon förbättring trots flera års påpekanden, han tyckte att den lokala utvecklingsplanen var bra - det absolut största problemet med den är att den inte är grundad i budgeten ... vilket gör den till en önskelista utan realism.

Ja, ja, nu ska jag ha sommarlov från kommunalpolitiken.

Av Petra - 12 juni 2008 20:04

Vem bestämde att vi skulle ha kommunstyrelsemöte idag? Det är helt klart någon som inte har barn. Halva styrelsen var väl frånvarande - på examen med sina barn. Själv gick jag vid 10-fikat för att hinna till Sundsvall där sonen tog studenten ...

Innan dess hann jag med att irritera näringslivschefen ordentligt ... han tyckte inte att det var något fel på turistbroschyren - det tycker jag, han tyckte att det var fel av kommunstyrelsen att lägga sig i detaljer - det tycker i och för sig jag också som princip, men ibland är man tvungen att lägga sig i eftersom det inte blir någon förbättring trots flera års påpekanden, han tyckte att den lokala utvecklingsplanen var bra - det absolut största problemet med den är att den inte är grundad i budgeten ... vilket gör den till en önskelista utan realism.

Ja, ja, nu ska jag ha sommarlov från kommunalpolitiken.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards