Alla inlägg under december 2007

Av Petra - 6 december 2007 16:47

Gårdagens gruppmöte blev som vanligt intensivt och fyllt av diskussioner om det mesta mellan himmel och jord.

Budgeten ska upp i fullmäktige på måndag och den är förstås tacksam att diskutera. Inte egentligen var vi står, för det vet vi redan, utan taktik inför fullmäktige. Vilka frågor är värda att strida för? Vilka frågor finns det chans att få med sig andra?

Naturligtvis måste vi även få replik på Stig Engs taffliga svar på vår fantastiska debattartikel. Det känns verkligen som ett lågvattenmärke när han i vanlig ordning börjar kasta tillbaka gammal skit i form av budgetunderskotten som härrör från vänsterns majoritetstid i kommunen. Vad han inte talar om är att oppositionen inte reserverade sig i besluten som togs och att en  ansenlig del av underskottet kommer sig av att staten påbjöd ett nytt sätt att redovisa pensionsskulden på. Nordanstig är inte den enda kommun som uppvisar underskott på grund av den tekniska malören.

Nej, han försöker som vanligt smita undan och byta ämne - men det lyckas han inte med. Vi kommer att bombardera honom och Hans Betulander med samma fråga tills de svarar: När tänker ni göra något åt den ogenomtänkta skolorganisationen i Nordanstigs kommun?

Vi har konstruktiva förslag och enligt vad som framgår från skoldebatten förra veckan så finns det även centerpartister som anser att de är bra och långsiktiga. Varför måste skolfrågan bli frågan om prestige och bytänkande. Den är för viktig för att schabblas bort av kortsynta bypolitiker. Kom igen nu, Stig! Visa att du vågar!

Av Petra - 4 december 2007 19:27

Idag har jag bara varit hemma och försökt hinna ifatt med allt som har fått stå tillbaka den sista tiden.

Pratade en bra stund med Ewa för att förbereda idésmedjan i Strömsbruk som vi ska ha i februari. Skrev även ett brev till Johan för att försöka beveka honom och låta någon från IT-avdelningen på JAK åka upp och vara med på smedjan.

Satt även och jobbade en del med pelletsfabrikens hemsida. Det har varit en del strul med formulärsidorna och eftersom det inte är min bästa gren så har det inte blivit av att jag har rättat till det. Det tar ju lite tid och man kan ju inte lämna en webbsida halvgjord när man går och lägger sig. Alla länkar måste fungera och det har de inte gjort fullt ut vilket har varit retfullt. Det stör mitt estetiska sinne.

I förra veckan hittade jag ett recept på saffransskorpor i DN, men jag har naturligtvis lyckats slänga tidningen (eller eldat upp den). Eftersom det verkade gott så försökte jag i alla fall att göra efter ett annat recept (kardemummaskorpor) och trots havrekli och fullkornvetemjöl (det enda som fanns hemma) så blev de supergoda! Istället för mjölk tog jag turkisk yoghurt (min favorit). Jag stötte saffranet i morteln tillsammans med tre sockerbitar och blandade det sedan i yoghurten. Det blev så gott så sambon försökte sno hela bunken(!) Har satt igång ett långkok på rådjur också. Man måste ta tillvara alla bitar. Det som inte vi äter upp, det tar katterna och hunden hand om. Här blir det inget onödigt avfall.

Måste försöka hinna uppdatera JAK norra Hälsinglands webbsida också. Det är mycket som händer i vår. Eftersom vi har blivit uppsagda från vårt kontor på Skogsstyrelsen så kommer vi försöka hålla våra månadsmöten lite här och där. Vi måste ju försöka aktivera de som bor i Ljusdal som numera hör till vår lokalavdelning.

I morgon blir det stämpelklockan igen.

Av Petra - 2 december 2007 10:39

Efter ett litet uppehåll då jag lagt ifrån mig boken - tillvaron innehåller ju många andra måsten - har jag nu fortsatt den deprimerande uppräkningen av stater som "provat" Friedmans chockterapi.

Att Kinas konfrontation på Himmelska Fridens Torg var en konfrontation mellan demokrati - neokapitalism och inte demokrati - kommunism var ju en intressant historieskrivning som var ny för mig. Lite förbannad blir jag också över att - om det stämmer - media svalt den med hull och hår. Vad är det om inte indoktrinering?

Att kommunismen får skulden är det ingen som bryr sig om. De har ju gjort så mycket ont i historien så det är ju bara ännu ett argument för att kommunismen är en ond ideologi.

Det blir intressant när man ser det i ljuset av de illdåd som verkar ha skett i kapitalismens namn ... Här har Forum för Levande Historia något att bita i; att berätta om alla de brott som begåtts i kapitalismens och imperalismens namn!

Jag har även hunnit börja på kapitlet som handlar om Sydafrikas övergång från apartheid till ... ja, vadå? Demokrati eller kapitalism? När ANC lyckades behålla den politiska makten så arbetade starka, vita krafter för att se till att den ekonomiska makten skulle stanna inom den vita överklassen. Och de lyckades eftersom ANC var fullt upptagna med att organisera och räkna på ett övertagande av den politiska makten. Nobels fredspris kommer i en väldigt tråkig dager när man läser om hur det hela gick till.

Av Petra - 2 december 2007 10:31

Vaknade tidigt och skyndade mig ut för att ge hästarna frukost - om natten varit kall så var de säkert hungriga. Väl ute märkte jag att regnandet hade upphört och att det kändes riktigt varmt. Säkert tre-fyra grader varmt. Hästarna verkade nöjda över att få mat, men inte oroliga eller uppfodrande så det kändes bra att de hade fått gå ute under natten.

Det är alltid en avvägningsfråga om hästarna ska vara ute eller inte. Om hästarna fick bestämma så skulle de aldrig gå in - möjligen för att äta - alls. Men stallet är otroligt bra att ha, särskilt under nyår och valborg då jag  ALLTID tar in hästarna. Visserligen är det inte särskilt mycket smällande ute på landet, men man kan aldrig vara säker. Speciellt valborg är obehaglig eftersom jag ibland har högdräktiga ston som inte får bli oroliga. Och som sagt; om vädret är alldeles för dj-t så tar jag in dem så att de får tina/torka. Särskilt under våren vid tjällossningen så brukar jag ha dem inne under flera veckor eftersom hagarna har en tendens att likna översvämmade risodlingar!

Av Petra - 1 december 2007 10:28

Gav hästarna kvällsmat. Som vanligt är de ute dygnet om förutom om vädret är sådant att jag tar in dem. I kväll var verkligen ett gränsfall. Det småregnade och blåste ganska rejält. Det var några plusgrader och enligt väderprognosen skulle det vara varmt ända tills på tisdag. De fick en extra höbal att dela på för att jag skulle vara säker på att de inte fryser.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards