Alla inlägg under november 2007

Av Petra - 6 november 2007 18:21

Under de senaste dagarna har jag med stigande förvåning läst tidningarna. Att Reinfeldt hade ovanligt svårt att få ihop en regering märkte vi ju alla förra hösten, men att moderaterna fortfarande inte har förstått vidden av sitt uppträdande är mer än anmärkningsvärt, det är på gränsen till korkat.

Här har vi alltså en regering som kom till makten på löften om tuffare tag mot fusket. Och vad gör de? Ja, för de flesta i och runt om regeringen verkar det vara en ryggmärgsreflex att försöka smita från skatter och statliga avgifter.

I och för sig borde jag inte vara förvånad. Deras ideologi bygger på tanken att skatter är stöld och de försöker väl skydda sig mot statliga stölder så gott de kan. Det blir dock svårare att argumentera för det när deras egen finansminister helst vill behålla skatter - eller i alla fall kalla dem för avgifter, det låter lite bättre tydligen.

Problemet uppstår när man med ljus och lykta jagar efter låginkomsttagare (arbetslösa, sjukskrivna, utförsäkrade, studenter, invandrare m.fl.) som försöker dryga ut sin låga (eller icke existerande) inkomst med svart arbete. Samtidigt som regeringstjänstemän ser det som naturligt att man anställer svarta städerskor och barnskötare, snickare och elektriker. Det verkar som om man inte ser kopplingen mellan köpare av svart arbetskraft - säljare av svart arbetskraft.

Är det fult att arbeta svart, men inte att köpa svarta tjänster? Jag har en helt annan uppfattning; den som köper svart arbetskraft förvägrar den anställde inte bara framtida pensionspengar, utan även den trygghet som det innebär att inrymmas i sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen. Något som borde vara en mänsklig rättighet i alla fall i Sverige.

Men så långt har väl inte regeringstjänstemännen tänkt!

Av Petra - 1 november 2007 20:42

... har haft hur mycket jobb som helst och än är det inte slut. Förutom arbetet så har jag suttit på kvällarna och gjort vaxljus. Allt ska vara färdigt till julmarknaden i helgen. På Ers-Mats så klart. Jag kommer inte att vara där, men mina ljus kommer att vara där tillsammans med honungen och lite annat smått och gott. Själv ska jag till Undersvik på höstseminarium med JAK. Hoppas också hinna läsa lite i helgen.

Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards