Alla inlägg under oktober 2007

Av Petra - 20 oktober 2007 10:53

För den som vill bli äcklad så kan jag verkligen rekommendera Naomi Kleins bok. Första kapitlet beskriver olika "moderna" tortyrmetoder som amerikanska psykiatriker har utvecklat. Visserligen förstod man inte då att det var det man gjorde. Helt vanliga människor som sökte sig till psykvården för olika lättare problem som depression, ångest m.m råkade ut för dessa behandlingar som utfördes i forskningssyfte utan att patienterna informerades! När man efter många år insåg att 75 % av patienterna blev SÄMRE av behandlingen så förbjöds den.

Att CIA var med och finansierade forskningsexperimentet behöver jag väl inte påpeka.

Återkommer med fler rapporter från boken för dig som inte orkar läsa den själv :-) ... en liten service till mina läsare. Glöm inte bort att prenumerera på min blogg så att du inte missar något kapitel.

Av Petra - 19 oktober 2007 22:00

Igår kom Naomi Kleins nya bok: Chockterapi. Idag fick jag möjlighet att börja läsningen och om den är lika bra som hennes No Logo så lär jag ju inte bli besviken.

Förordet lovade gott. Äntligen får jag höra en objektiv röst som påpekar att "kommunismens brott" har utförts av individer som varit mer eller mindre vrickade. Det kan inte kommunismen som ideologi lastas för.

I förordet poängterar hon att man aldrig har lagfört kapitalismen/nyliberalismens brott mot mänskligheten som hon menar är minst lika stora som nazismens eller de som hänförs till kommunismen.

Nu orkar jag inte läsa mer, men jag vet vad jag ska göra i helgen i alla fall.

Godnatt.

Av Petra - 17 oktober 2007 20:23

På DN Debatt kunde man idag läsa att 95 % av svenskarna är fuskare.

Vad betyder då det? Jo, två nationalekonomer har skrivit en rapport där man menar att nästan alla svenskar är fuskare.

Vi fuskar med VaB-dagar, arbetstider och svartjobb. I artikeln blandar man friskt mellan högt och lågt, smått och stort.

Man gör ingen skillnad på den som skatteplanerar så bra att man nolltaxerar, eller den som hjälper grannen att vattna blommorna under semestern.

Och med de kriterierna, vem kan ärligt säga att man inte i själ och hjärta är en riktig fuskare? Vem skickar in skatten på blomvattningen eller barnpassningen eller bytet av vinterdäck ... som grannen hjälpte till med i utbyte mot en flaska whisky eller en påse frysta bullar? Ska Skatteverket ha 1,3 bullar och 10,7 cl whisky?

Den här rapporten är bara ett beställningsjobb från Svenskt Näringsliv som vill att staten ska bli tuffare mot de som fuskar.

Jag tänker inte säga emot. Vem vill inte att alla fuskare ska åka fast? Frågan är bara hur mycket detta får kosta? Hur många ska förnedras? Hur många ska ifrågasättas utan anledning? Hur många ska bli misstänkliggjorda utan anledning?

De största fuskarna åker ändå aldrig dit och de är en stor anledning till varför svenska folket anser sig ha "rätt" att fuska.

Så länge statsråden kan stoppa lön i sin enskilda firma och säga att det inte är lön - och därför kvittera ut sin statsrådspension, så länge kommer folk anse att det är OK.

Så länge storföretagen (kapitalet) har makten över den folkvalda riksdagen (via EU och via finansiella påtryckningar) så länge kommer folket försöka berika sig själva så gott man kan.

Så länge som man ovanifrån säger "skyll er själva, det är upp till var och en att se till att få en rik tillvaro" och "alla borde ha minst en årslön på banken", så länge kommer fantasirikedomen när det gäller att föröka sina egna inkomster på andras bekostnad att finnas.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=705169
Av Petra - 17 oktober 2007 20:09

Nu vet jag varken ut eller in. Grannarna på industriområdet har skickat in klagomål och vi kommer kanske inte få starta pelletstillverkningen när det kommer till kritan ...

En liten resumé:

Vi hade igång en pelletstillverkning på en fabrik alldeles utanför industriområdet. Plötsligt råkar vi ut för bränder vid två olika tillfällen. Andra gången brinner fabriken ner till grunden ... det var i maj i år. För att ingen ska tro att det var något försäkringsbedrägeri från företagets sida så kan jag bara tala om att försäkringsbolaget vägrar betala ut pengarna av olika anledningar och man tänker inte bråka eftersom en sådan tvist kan ta flera år.

Istället har vi, företagsägaren och vi andra anställda och vänner, tagit hand om det som gick att bärga, flyttat och byggt upp fabriken på nytt. Nu finns den alltså på ett industriområde och grannarna menar att det är risk för brand, risk för ökad trafik, risk för lukt(!) och slutligen kommer deras försäkringspremier att gå upp med 25 %. Därför vill de inte att vi startar verksamheten!

Alltså, byggnaden är gjord för att användas till lager av spån, väggarna är av rödtegel + gultegel (på insidan), någon lukt kommer det inte att bli (det luktade iaf inget på gamla stället), risk för ökad trafik? hallå, vi är väl på ett industriområde? Det är ju gjort för tung trafik ...! Samma med argumentet med lukten ... Vilken lukt? Vad är det som kommer att lukta så illa att det inte ens kan tolereras på ett industriområde? Vi kommer att pressa ihop spån till pellets och briketter ... Den blir varm och det avges kanske lite vattenånga ... men lukt? Nä, knappast.

Närmsta grannen har inte klagat och det kanske beror på att det är en plastindustri. Deras "skorsten" som sticker ut från ett fönster, snett ned mot vår ingång, spyr dagligen ut vattenånga och plastpartiklar som skitar ner våra bilar! Men klagar vi för det? Nä, vi är ju på ett industriområdet för sjutton.

Jag blir så trött.

Av Petra - 15 oktober 2007 21:39

Läste i HT (HudiksvallsTidningen) att Hudiksvalls kommun ska gå in och medfinansiera Vägverkets ombyggnad av E4:an.

Vägverket vill bara bygga 1+2-väg och har krävt att Hudiksvalls kommun ska vara med och betala överskjutande kostnader för att göra en 2+2-väg.

Alltså, vart är vi på väg? (ursäkta skämtet) när kommunerna ska gå in och stötta staten?

I Sverige har vi flera olika politiska nivåer: riksdag, landsting och kommun; var och en med olika uppgifter och med sina egna budgetar.

Kommunens primära uppgifter är att se till att alla barn får skolgång och barnomsorg, att de äldre får äldreomsorg, att det finns el, vatten och avlopp samt att alla kommuninnevånare har en "dräglig tillvaro" genom att vid behov dela ut socialbidrag.

Kommunen har också ansvar för de kommunala vägarna, dvs gator i tätorter.

Hur kan vi ha hamnat så snett? Den borgeliga regeringen vägrar att fördela pengar till Vägverket så att det räcker till deras egna vallöften! Och så låter de kommunerna gå in och betala istället. De räknar helt kallt med att kommunerna ska betala eftersom de förlorar så mycket på att inte hänga på tåget när det går.

På samma sätt resonerade centern i Nordanstig när man först inte ville ta bort "plus-jobbarna" när statsbidraget föll bort. De insåg till slut att kommunen inte har råd att hålla staten under armarna genom att subventionera deras beslut.

Det är bra.

Det gör det lättare för folk när de ska rösta nästa gång om man kan se konsekvenserna av det blåa styret.

Vem vill ha valfrihet när man inte har råd att välja?

Hörde om Stockholmspolitikerna som tydligen sitter och beslutar om att bygga en ny galleria - det är ju verkligen vad stockholmarna saknar: ett shoppingcenter!

Man vet inte om man ska skratta eller gråta ...

Av Petra - 14 oktober 2007 16:38

Nej, det är väl inte det ordet som de flesta skulle använda för att beskriva mig ... inte jag i alla fall!

Men, någon gång måste man ju ta itu med mindre roliga saker också. Härmed är alltså höststädningen av tvättstugan färdig. Eftersom jag använder den för att slunga honung i under sommaren så blir det ganska kladdigt och väldigt trångt där just då. Nu har jag i alla fall vintrat in mina bin (något sent, jag vet, men jag väntade ju på den där brittsommaren som alltid brukar komma) så då är det inte något annat att göra än att städa undan slungan för i år.

Skönt att ha det gjort.

Eldar i vedspisen med de nya briketterna. Vilken värme!

Nu ska jag fixa till lite söndagsmiddag. Rådjurssadel m. gräddsås o potatis till middag och sedan äppelmojs med vaniljsås. Det är precis vad man behöver när man har ett rent samvete.


Av Petra - 13 oktober 2007 16:28

Jag har funderat en del över hur jag ska göra med Brunella ... helt klart är ju att hon inte ska ansträngas. Men, jag tänkte ta och rida in henne. Det är ju inte någon större ansträngning som det är frågan om. Fördelen är också att jag lättare upptäcker om/när det blir en förbättring.

En heltäckande utredning i Uppsala har jag verkligen inte råd med!

Blir hon inte bra till våren så kommer jag nog att betäcka henne.


Nu kommer jag att pröva silverdiet för att få bort infektionen. Silver är ett bra bakterie- och virusdödande medel som inte har några biverkningar om man använder kolloidalt silver.

Någon som har egna erfarenheter?

Tonårssonen har med god framgång testat det mot akne. Han hade en massa krämer som han fått på recept, men dem slängde han efter det att han provat silverlotion. Jag är lite imponerad. Det är inte lätt att övertyga honom. 

Av Petra - 12 oktober 2007 12:31

Igår ringde tränaren och sa att Brunella skulle komma med en hästtransport som skulle söderut. Klockan 6 skulle de fara från Bergeforsen. OK, det lät väl bra. Då skulle jag nästan kunna ta emot henne innan jag gick till jobbet. För säkerhet skull så sa jag till att jag skulle bli sen.

Klockan nio ringde chauffören från Gnarp och ville veta vägen! Halva förmiddagen hade jag suttit där och väntat. Typiskt. Så är det alltid när man ska skicka häst med transport.

I och för sig så hade det ju varit snorhalt på morgonen så jag kan förstå om han ville vänta någon timma med att åka.

Jag hann knappt få in henne i hagen så kom bossen för att hämta mig på jobbet. En del har bra service :-)


Sök i bloggen

Presentation


Jag bor på landet, men är inte något naturfreak. Med torrdass på gården och vedspis i köket drar jag mitt strå till stacken när det gäller att kyla ner jordklotet.

Boendes på landet har jag inget fast arbete utan arbetar med både det ena och det andra

Besöksstatistik

Kategorier

RSS

Senaste inläggen

Arkiv

Fråga mig

3 besvarade frågor

Bloggar

Länkar


Skapa flashcards